Wednesday 3 September 2014

Terapi Adalah Sebuah Perjalanan

Bismillah...

"Apa yang anda lihat ataupun dengar ataupun ketahui, belum pun permulaan untuk apa yang anda patut tahu." - Attar (Puisi Sufi) 

Sejak awal permulaan tamadun manusia sering mencari penawar kesakitan yang dialaminya melaui pelbagai seni kaedah penyembuhan. Namun terapi penyembuhan bukanlah sekadar perantaraan bagi menyihatkan tubuh badan, ia juga adalah asas kepada kesedaran dan pembentukan kerohanian seseorang. Ia memiliki 'kuasa' bagi mengubah hidup seseorang ke arah kehidupan yang lebih makmur dan sempurna. Ia bukan hanya menyembuhkan tubuh yang sakit, malah ia memberi kelegaan kepada jiwa yang resah menahan kesakitan.

http://www.balancing4life.com/Reiki_Hands.jpg 
'Umapama memiliki rahsia tersendiri'

Tidak kiralah apa pun nama  atau jenis terapi itu, inti pati dan rasinalnya adalah sama iaitu mengembalikan kegemilangan sistem manusia. Malah sesetengah kaedah terapi sukar dijelaskan secara terperinci bagaimana ia bekerja. 'Umapama memiliki rahsia tersendiri'. Bahkan pada hari ini dari segi intelektual sekalipun tidak dapat menjelaskan erti 'kuasa' penyembuhan yang sebenarnya.

Membaca blog ini umpama sebuah kembara. Ia membawa anda dari satu destinasi ke satu destinasi. Kembara ini menuju ekslorasi mengenali diri, mengenali pencipta, sistem yang sedia ada pada kita, hubung kaitnya dengan alam sekeliling seterusnya mengenali inti pati TERAPi itu sendiri.

"Terapi adalah sebuah perjalanan. 
Hanya pengalaman yang mengajar anda dengan lebih mendalam erti terapi sebenar" 

No comments:

Post a Comment